1 Ιουν 2012

Υποστηρικτική τεχνολογία για άτομα με εγκεφαλική παράλυση

Η υποστηρικτική τεχνολογία κατευθύνεται προς την παραγωγή εναλλακτικών συσκευών επικοινωνίας, οι οποίες επιτρέπουν σε άτομα με ειδικές ανάγκες να έχουν πρόσβαση στην επικοινωνία με μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας.

 Συστήματα επικοινωνίας:
Τα συστήματα επικοινωνίας γενικά υπάγονται σε δυο κατηγορίες:
 βοηθητικά: Προβλέπουν τη χρήση φυσικών, μηχανικών ή ηλεκτρονικών συσκευών. Τέτοιες συσκευές είναι για παράδειγμα
- συσκευές γραπτής εξόδου
- είδη μολυβιών και χαρτιού
- Η/ Υ, οι οποίοι περιλαμβάνουν εναλλακτικά πληκτρολόγια και άλλες συσκευές που επιτρέπουν στα Α. Μ. Ε. Α την πρόσβαση στον Η/ Υ.
- Ηλεκτρονικές γραφομηχανές.
- Εξειδικευμένες μηχανές υποστήριξης της ομιλίας (π. χ. Συστήματα τεχνητού λόγου, διαμέσου των οποίων το άτομο έχει τη δυνατότητα να απεικονίσει τις λεκτικές του επιλογές και τα οποία μπορούν να συνδεθούν με εκτυπωτή και έπειτα να τυπωθούν και γραπτά.)
μη βοηθητικά: Αφορούν το λόγο, τα συμβολικά συστήματα επικοινωνίας, τις χειρονομίες, τις φωνημικές αρθρώσεις και τις εκφράσεις του προσώπου. Αξιοποιώντας τις παραπάνω καταστάσεις, επιτρέπουν στα Α. Μ. Ε. Α να βρουν διέξοδο επικοινωνίας.
 Βοηθητικά συστήματα επικοινωνίας, χαμηλής τεχνολογίας
Συσκευές φωνητικής εξόδου
• Συστήματα τεχνητού λόγου
Το πιο κοινό είδος συσκευών φωνητικής εξόδου. Μηνύματα προγραμματίζονται στο σύστημα του Η/ Υ. Αυτά προσφέρουν, συχνά, επιλογή φωνών (εφήβου, παιδιού, άντρα, γυναίκας, κ. τ. λ. ). Διαμέσου του ηχείου προσφέρουν λεκτική ανατροφοδότηση στο άτομο, συμμετέχοντας σε πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα.
• Ψηφιακά συστήματα λόγου
Τα μηνύματα ηχογραφούνται σε κάθε πλήκτρο της συσκευής διαμέσου ενός μικροφώνου. Το μήνυμα επαναλαμβάνεται κάθε φορά που πιέζεται το κατάλληλο πλήκτρο ( από οποιοδήποτε μέρος του σώματος που έχει πρόσβαση σε αυτό το πλήκτρο είτε δια της αφής είτε δια της λεκτικής ή άλλου είδους υπόδειξης.)
• Συστήματα μαγνητοφωνημένου λόγου:
Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα άτομα με εγκεφαλική παράλυση συνοδεύονται συνήθως από προβλήματα λόγου και ομιλίας, εντοπίζουμε το συγκεκριμένο σύστημα, το οποίο ενεργοποιείται διαμέσου ενός διακόπτη, ο οποίος συντελεί την απομαγνητοφώνηση.
Συσκευές χωρίς γραπτή ή φωνητική έξοδο
Πίνακες/ Βιβλία επικοινωνίας: Περιλαμβάνουν επικοινωνιακά σύμβολα, όπως λέξεις, εικόνες, κ. τ. λ. . Ο μαθητής έχει πρόσβαση σε αυτούς μέσα από την κινητοποίηση κάποιου μέλους του σώματός του, που αποσκοπεί στη δείξη τους.
Πίνακες/ Βιβλία που χρησιμοποιούνται δια της επίμονης βλεμματικής τοποθέτησης επάνω στο περιεχόμενό τους. Ένας πίνακας/ βιβλίο διπλής όψης τοποθετείται κάθετα στο ύψος των ματιών ανάμεσα στο ζεύγος ατόμων που επιχειρεί την επικοινωνία. Η διαπερατότητά τους και η τοποθέτησή τους καθιστούν ικανό τον δέκτη να ερμηνεύει τα μηνύματα που του απευθύνει ο πομπός (μαθητής), όταν ο τελευταίος εστιάζει το βλέμμα του/ της πάνω στα επιθυμητά σύμβολα. Επειδή τα συστήματα οπτικής επικοινωνίας εμφανίζουν πιθανότητες λάθους ερμηνείας, καλό είναι να ζητείται από τον πομπό του 8
μηνύματος(μαθητή) διπλή επιβεβαίωση σχετικά με αυτό που βλέπει. Θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματικό για τα άτομα που δεν μπορούν να ελέγξουν την κίνησή τους.
Συσκευές ενίσχυσης ήχου
Αναφέραμε παραπάνω ότι τα άτομα με εγκεφαλική παράλυση πιθανόν να έχουν καί προβλήματα ακοής. Τα υποστηρικτικά τεχνολογικά βοηθήματα για αυτήν την περίπτωση είναι τα εξής:
  •  Καλωδιακά συστήματα: Αποτελούνται από το μικρόφωνο του δασκάλου, από ενισχυτή της έντασης της φωνής και από ακουστικούς σταθμούς στα θρανία των μαθητών, τα οποία περιλαμβάνουν ένα σύστημα στερεοφωνικών ακουστικών (headphones) με ρυθμιστές έντασης προσαρμοσμένους στα θρανία.
  • Συστήματα F. M ελεύθερου πεδίου: Αποτελείται από έναν πομπό και έναν δέκτη κυμάτων F. M. Ο πομπός φοριέται από τον δάσκαλο και μετατρέπει τα ακουστικά σήματα σε F. M κύματα. Μέσω ελεύθερου πεδίου (χωρίς καλώδια) αυτά στέλνονται στο ακουστικό του μαθητή. Έχουν επιλεχθεί γι’ αυτό το σύστημα ορισμένες συχνότητες, ώστε να αποφευχθούν οι παρεμβολές.(⇒ απομόνωση θορύβου).
ΠΗΓΗ: http://www.etl.uom.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου